QWAN KI DO - CO VO DAO - TAM THE - VU LAN

METODE TRADITIONALE CHINO VIETNAMEZE

SALUTUL - BAI
 
 

salutgif1salutgif2În general, eticheta Artelor Marţiale este puţin cunoscută sau rău înţeleasă, adesea apărând în ochii occidentalului ca un ritual obligatoriu.
Curtoazia Extremului Orient este bine cunoscută. Dar tradiţia şi eticheta orientală sunt astăzi în cea mai mare parte uitate. Doar unii Maeştri mai încearcă să salveze aceste valori în Artele Marţiale, care urmează eticheta cerută de codul onoarei de la samurai (codul BUSHIDO).


Poate părea curios că reguli stricte de curtoazie pot face parte din antrenamentul unor oameni, samuraii, al căror destin adesea era să moară pe câmpul de luptă. Această etichetă era în directă legătură cu morala ZEN. Totul, în gestica elementară, cotidiană, chiar mersul, ţinerea unui obiect în mână, devin concise, sobre, frumoase. Încetinirea gestului, nonşalanţa aparentă a războinicului, va ascunde tensiunea nervoasă care, de obicei era permanentă, căci: "trebuie să fii tot timpul în gardă".
Fiecare gest trebuie executat într-o anumită manieră, pentru ca în fracţiunea de secundă ce urmează unui atac surpriză, să se poată contraataca eficace. De asemenea, eticheta cere ca un bărbat să nu primească vreun obiect decât cu mâna stângă, dreapta păstrând-o liberă, pentru a scoate sabia. O veche maximă cunoscută de practicanţii de Arte Marţiale este: "cel ce este cu adevărat pregătit, nu pare bine pregătit".
Urmând aceste reguli, un luptător este capabil de a trece instantaneu de la un gest banal pe care e pe cale să-l execute, la o ripostă decisivă, fără a trece prin vreun stadiu de pregătire. Pentru aceasta, spiritul nu trebuie să doarmă niciodată. Chiar salutul dinaintea unei lupte se face ţinând ochii fixaţi în privirea adversarului, pentru a fi pregătit la o eventuală ripostă.

 

În Qwan Ki Do, salutul în picioare (NGHIÊM BAI) se face cu tălpile lipite, privirea este în pământ, acestea marcând umilinţa, modestia, recunoştinţa, respectul.

 salutul nghiem bai 

În funcţie de circumstanţa în care se face acest salut, el poate fi:

- BAI-MÔN - ori de câte ori intrăm în sală sau ieşim din sală, mulţumind astfel locului de antrenament pentru faptul că ne primeşte să ne pregătim şi în acelaşi timp pentru a aduce un omagiu tuturor Marilor Maeştri care ne-au transmis cunoştinţele lor, în acest loc privilegiat care este VO DOUNG (locul de antrenament).

- DÔNG-BAI - în faţa partenerului, de fiecare dată când începem sau terminăm un exerciţiu, mulţumindu-i astfel pentru ajutorul pe care ni-l acordă pentru ca noi să putem progresa.

- BAI SU - în faţa instructorului şi a gradelor mari, transmiţându-le astfel respectul nostru pentru munca pe care au depus-o şi recunoştinţa pentru învăţăturile pe care ni le oferă din toată inima.

salutul bai su

- BAI TÔ - la începutul unui QUYEN. Se execută aproximativ la fel ca celelalte saluturi, doar că ochii rămân fixaţi spre înainte, iar corpul se înclină mai puţin. Quyen-urile, fiind lupte imaginare cu unul sau mai mulţi adversari, salutul exprimă respect, dar şi atenţie, concentrare. Dar, înainte de toate, salutul de la începutul unui Quyen, reprezintă un omagiu adus tuturor Marilor Maeştri, care nu mai sunt în viaţă, şi, care şi-au dedicat întreaga lor existenţă dezvoltării şi promovării Artelor Marţiale. Acest salut nu se execută niciodată în faţa Maestrului Fondator.

salutul bai to

Salutul de la începutul unei lupte competiţionale este identic cu cel de la Quyen-uri.

 

Salutul tradiţional de jos (LÊ TÔ), în genunchi, se execută în situaţii speciale: în faţa portretului Maestrului CHAU QUAN KHI sau în faţa Fondatorului stilului, Maestrul PHAM XUAN TONG.
 
 

Sunt şi alte forme de salut, când se prezintă un QUYEN de arme sau un QUYEN antic.

 salut arme3

salut arme2

salut arme1

salut quyen2salut quyen3salut quyen1

Nu trebuie de neglijat niciodată salutul, căci doar astfel putem întelege o artă din BUDO. Înainte de salut, căutaţi să eliberaţi spiritul de orice problemă sau preocupare care să-l blocheze. Dacă este nevoie se poate face o mică pauză de relaxare. Nu salutaţi decât după ce v-aţi verificat ţinuta.

 

Importanţa salutului, aşa cum o prezintă Maestrul PHAM XUAN TONG în QWAN-KI-DO, are o semnificaţie mai profundă, deoarece prin QWAN-KI-DO se înţelege "Calea Energiilor Vitale".

Dualitatea celor doi poli (VID - PLIN, YIN - YANG, AM - DUONG) este simbolizată prin mâna stângă deschisă (VIDUL , aspectul negativ AM  şi mâna dreaptă închisă (PLINUL , aspectul pozitiv DUONG).

yin yang grams

De asemenea, pumnul închis semnifică forţa şi puterea, iar palma deschisă reprezintă pacea şi bunătatea.

Mâna stângă reprezintă macrocosmosul, iar cele 5 degete ale sale reprezintă cele 5 elemente (metal-KIM, lemn-MOC, apă-HOA, foc-THUY, pământ-THO). Cele 4 spaţii dintre degetele mâinii stângi simbolizează cele 4 direcţii: Nord, Sud, Est, Vest.

Mâna dreaptă reprezintă omul şi microcosmosul; cele 5 degete ale sale semnifică cele 5 continente, iar spaţiile reprezintă cele 4 oceane.
Mâna dreaptă închisă, unită cu mâna stângă deschisă, reprezintă Fiinţa Umană supusă legilor Universului.

Concluzionând, putem spune că salutul în QWAN-KI-DO, deşi simplu în execuţia sa, nu este doar un gest banal şi fără sens, ci din contră, este plin de semnificaţii şi fiecare noi ar trebui să-i acordăm importanţa cuvenită.